جلوگیری از پرخاشگری کودک

پرخاشگری کودکت رو راحت کنترل کن!

برخورد با کودک پرخاشگر

 

تعامل با کودک پرخاشگر دشوار و تا حدودی عصبی کننده است. اگرچه این برخورد با کودک پرخاشگر سختی است، اما میتوان با داشتن یک برخورد حساب شده و هوشمندانه آن را کنترل کرد.

والدین و اطرافیان کودک پرخاشگر باید سعی کنند به او بیاموزید که چگونه احساساتش را با آرامش بیان کند. همچنین او را به خاطر رفتار صحیح و آرامش تشویق کنند. از طرفی دیگر به او یاد بدهند که چگونه و کی باید معذرت خواهی بکنند.

 

راهکارهای مناسب برای رفتار با کودک پرخاشگر

اگر با یک کودک پرخاشگر در ارتباط هستید، باید بیشتر از سایر والدین مراقب رفتار و کردار خود باشید. با بکارگیری تکنیک ها زیر در برخورد با کودک پرخاشگر تان شاهد کاهش پیدا کردن تنش ها او خواهید شد.

عدم  پرخاش در برابر پرخاشگری کودک

اشتباه ترین نوع برخورد با کودک پرخاشگر این است که شما نیز از ابزار پرخاشگری استفاده کنید و سرش داد بزنید. کودک  از شما یاد می گیرید؛ که زمانی که چیزی را دوست ندارد باید به صورت تهاجمی برخورد کند.  این رفتار شما نه تنها او را آرام نکرده است، بلکه پیام های اشتباهی به او فرستاده است.

ممکن احساس کنید که خجالت زدگی و عصبانیت کنید. اما ابتدا سعی کنید تا خودتان را آرام کنید و چند نفس عمیق بکشید. سپس فکر کنید که چگونه میتوایند با رفتاری آرام با کودک برخورد کنید.

 

صحبت با کودک در ارتباط با احساساتش

هنگامی کودک شما آرام است، زمانی را مشخص کنید تا با او درباره احساساتش صحبت کنید. نحوه برخورد با کودک پرخاشگر نباید مشابه خودش تندرو و تهاجمی باشد. با حفظ آرامش خود و با مهربانی سعی کنید با او درباره شرایط به وجود آمده صحبت کنید. به او بگویید که طبیعی است که گاهی عصبانی شود اما نباید در این زمان به کسی آسیب بزند.

به او بگویید بهتر است در این شرایط تا ده بشمارد و یا از بزرگتر کمک بگیرید. به او یاد بدهید که اگر احساساتش را به درستی بیان کند، خیلی راحت مشکلاتش حل می شود. با مثال زدن منظورتان را بهتر به او برسانید. مثلا برای او مثال بزنید که اگر دوستش مدادش را بگیرید، می تواند به او بگوید که عصبانی است و دوستش باید مدادش را پس بدهد.

 

پاسخ دادن مستقیم و بلافاصله به کودک

اگر کودک شما رفتار غیر معقولانه و پرخاشگرایانه از خود بروز می دهد؛ باید به طور مستقیم او را مواجه رفتارهای غلطش بکنید. در واقع نباید به خاطر این رفتار هایش نباید پاسخ خود را به تعویق بیندازید. نحوه برخورد با کودک پرخاشگر باید به گونه ای باشد؛ که کودک متوجه کار اشتباهش بشود. به عنوان مثال اگر کودک شما کسی را کتک زد باید همان لحظه او را از موقعیت دورکنید.

 

علت رفتارهای پرخاشگرایانه یک کودک

اگر می خواهید با نحوه برخورد با کودک پرخاشگر آشنا شوید، باید بدانید که چرا اینگونه رفتارها در یک کودک بروز پیدا می کند. به عبارتی دیگر اولین قدم برای از بین بردن این رفتار در کودکان برخورد صحیح با رفتارهای پرخاشگرایانه می باشد.

در اغلب موارد رفتارهای پرخاشگرایانه کودکان به این خاطر است که چیزی را می خواهند داشته باشد. گاهی به خاطر اینکه کودکان تمایلی به انجام کار ندارند، پرخاش می کنند. البته در ارتباط با این موضوع نباید تاثیر ژنتیک، بیماری ها و اختلالات را نادیده گرفت.

 

در این موقعیت ها میتواند کودک را به مکان امن دیگری ببرید و بگذارید تا کودک به آرامش برسد. همین کار به او می فهماند که اینگونه رفتار هایش عواقبی به همراه دارد و اگر به این شکل به کودکان آسیب بزند؛ دیگر نمی تواند با آنها بازی کند.

 

تقویت احساس مسئولیت پذیری

یکی بهترین روش های برخورد با کودک پرخاشگر این است، که احساس مسئولیت در او تقویت کنید. مثلا اگر کودک باعث شده تا پازل یا بازی کسی خراب شود، آن را وظیفه خود بداند که مجدد خرابکاریش را درست کند.

به کودک یاد بدهید که این کار مجازات نیست؛ بلکه هر کس باید سعی کند تا اشتباهاتش را جبران کند. کودک را تشویق کنید به معذرت خواهی صادقانه کنید. با او بگویید این کارش موجب می شود تا طرف مقابلش احساس بهتری پیدا کند.

 

 تحسین کودک به خاطر رفتار های آرامش

نحوه برخورد با کودک پرخاشگر تنها به واکنش های مناسب نسبت به رفتارهای تهاجمی کودک محدود نمی شود، بلکه باید در برابر رفتار های آرام کودک واکنش مثبت بدهید. زمانی کودک با دوستانش با آرامش همبازی می شود و یا زمانی که وسایلش را به دیگران قرض می دهد، او را تشویق کنید.

 

برقرار ارتباط چشمی با کودک

بهتر است زمانی که می خواهید با کودک پرخاشگرتان برخورد کنید، خم شوید و روبروی چشمانش به او خیره شوید. محققان علائم کردن که برقراری ارتباط چشمی می تواند اثر گذاری حرف شما را بیشتر کند. خم شوید و به چشمان او نگاه کنید؛ سپس با منطق و قاطعانه با لحنی آرام با او صحبت کنید.

دیگر روش های قدیمی مثل فریاد زدن، خارج شدن از اتاق و… به منظور جلب توجه کودک چندان درست و اثربخش نیست و یک صحبت ساده موثرتر است.

 

داشتن قوانین مشخص در برخورد با کودک

تعامل با کودک پرخاشگر باید به گونه ای باشد؛ که کودک بداند که دقیقا رفتارش هایش چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت. به عبارتی دیگر رفتارهای شما باید تا حدودی قابل پیش بینی باشند.هنگامی که رفتار شما با او در خانه و محیط بیرون متفاوت باشد؛ او را گیج خواهید کرد. ممکن این تصویر را برای کودک به وجود بیاورید، که لازم نیست در هر شرایطی رفتار های درست از خود بروز دهد.

 

زمان دادن به کودک پرخاشگر

نحوه برخورد با کودک پرخاشگر به این صورت است که کمی صبر کنید و بعد از کودک توقع داشته باشید که رفتارش را اصلاح کند. این کار شما موجب می شود تا کودک وسوسه شود و مجدد کار را تکرار کند. برای انتقال دادن رفتار ها نادرست حدودا یک اولتیماتوم و هشدار ۵ دقیقه لازم است. با این کار به کودک فرصت کافی داده اید تا به گریه اش پایان داده و دست از رفتار اشتباهش بردارد. همه کودکان نیازمند توجه هستند و اگر به آنها بی توجهی کنید رفتار پرخاشگرایانه یشان را ترک می کنند.

 

حق انتخاب دادن به کودکان و پیشگیری از پرخاش

در زمینه کودکانی که به دلیل آنکه کمبود احساس قدرت دارند پرخاشگری می کنند؛ روش حق انتخاب دادن گزینه مناسبی است. در عوض آنکه او را متقاعد کنید که رفتارش غلط است به او حق انتخاب بدهید. بگذارید تا کودک برای خودش تصمیمات کوچکی همچون حق انتخاب مدل لباس و اولویت بندی بین کارها و… بدهید تا حس قدرت را در کودک مجدد زنده کنید.

 

الگو بودن رفتارهای پدر و مادر

یکی از تکنیک هایی که بدون هیچ خدایی نتیجه می دهد این است که برای کودکتان الگو باشید. با این وجود کودک شما هم نیز با آموزش گرفتن از شما درست رفتار خواهد کرد. در زندگی هر یک از والدین لحظاتی وجود دارند که به دلیل فشار استرس و داد بزند و به گونه ای احساسات منفی تان را بروز دهید. شما می توانید با حفظ کردن آرامش تان در این لحظات آموزگار کودکتان باشید.

شاید تصور نکنید؛ اما کودک شما را در هر شرایطی زیر نظر دارند و تک تک رفتارهای  شما را مورد بررسی قرار می دهند. زمانی که کودک ملاحظه کند که پدر و مادر در تمام لحظات زندگی احساس آرامش دارند و مسئولیت پذیر اند. آنها نیز می آموزند تا در آینده مشابه آنها عمل کنند. سعی کنید در حضور آنها بهترین خود را به نمایش بگذارید.

 

در صورتی که رفتارهای پرخاشگرایانه در کودکان مشاهده می کنید، لازم است تا در اسرع وقت به یک متخصص روانشناس مراجعه کنید. چرا که گاهی این اختلالات به خاطر بیماری های دیگری در کودک بروز پیدا کرده است.

روانشناس به شما کمک می کند تا ضمن یادگیری نحوه برخورد با کودک پرخاشگر و کنار آمدن با کودک، روش ها درمان پرخاشگری در کودکان را نیز بیازمایید.

 

منابع: سایت علمی اسمان/کیدزی/برنا اندیشان/طاقچه

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *